Cyberaanvallen op internet banking platformen waaronder Isabel

Cyberaanvallen op internet banking platformen waaronder Isabel

Er is een plotse toename vastgesteld van cyberaanvallen die de gebruikers van allerhande Internet Banking platformen treffen. Ook Isabel-gebruikers kunnen het slachtoffer worden van fraude of malware. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen die genomen worden, is de veiligheid van transacties enkel mogelijk door actieve medewerking van de gebruikers.

Typisch aanvalspatroon

Een typische cyberaanval gebeurt in 3 stappen:

  1. De pc van de gebruiker wordt via e-mail met een bijlage besmet met kwaadaardige software (malware).
  2. De fraudeur neemt vanop afstand controle over van de pc.
  3. Hij maakt frauduleuze transacties aan en laat ze tekenen door de gebruiker.

Wat kan u preventief doen

  • Laat in eerste instantie uw anti-virus pakket een scan uitvoeren.
  • Laat uw kaart niet in de kaartlezer zitten indien u niet actief met Isabel bezig bent.
  • Overloop alle transacties voordat u meerdere transacties gelijktijdig tekent om te zien of er geen frauduleuze transactie tussen de transactielijst werd gezet.

Wat doen bij een infectie?

  • Indien uw kaartlezer “geluid” maakt terwijl u hier niet mee bezig bent, kan dit mogelijk op infectie duiden.
  • Indien u een melding krijgt dat de toegang naar Isabel geblokkeerd is, werd u mogelijk ook geïnfecteerd.
  • Neem zo spoedig mogelijk contact op met Accel en haal uw kaart uit de kaartlezer.
  • Onderneem ook volgende stappen:
    • Computer laten scannen met uw anti-virus pakket
    • Maak een print screen van het resultaat
    • Verstuur dit in een mail met onderwerp :”702171” en met toevoeging van de user-id (user die de melding kreeg op z’n scherm na het inloggen bij Isabel). User-id’s beginnen met het cijfer 5
    • Mail verzenden naar: