De 5 meest gemaakte back-up-fouten

Een back-up-plan is een fundamenteel onderdeel van een moderne ICT-strategie van je bedrijf. Na een storing of panne moet je hier immers op kunnen terugvallen om snel terug aan de slag te gaan met zo weinig mogelijk data- en tijdsverlies. Vermijd alvast volgende 5 veelgemaakte fouten in de back-up strategie van jouw bedrijf.

Fout 1: Je back-up niet testen

Werkt je back-up wel? Veel bedrijven maken wel een back-up maar controleren niet of die ook werkt. Het “testen” van een back-up is minstens even belangrijk dan het “hebben” van een back-up.

Controleer je back-ups

Het is essentieel om te weten of je op je back-ups kan vertrouwen. Controleer ze daarom regelmatig. – Worden de back-ups volledig voltooid? – Is er nog voldoende ruimte op de server om de back-ups te bewaren? – Test de back-ups inhoudelijk. Worden alle data volledig gekopieerd bij het maken van de back-ups? – Werkt alles terug na een restore? Het is lang niet altijd zo dat na het herstellen van een back-up automatisch ook alle functionaliteit weer werkt. – Wat met de rententie periode (hoe lang kan je teruggaan in de tijd?).

Fout 2: Vertrouwen op 1 back-up locatie

Er zijn 2 mogelijk scenario’s te bedanken waarbij je voor verrassingen kan komen te staan. 1. Je bewaart je back-up op 1 server Als je je backup bewaart op dezelfde server als je originele bestanden, ben je bij een hardware crash met die server meteen beide kwijt. Sterk af te raden dus. 2. Je bewaart je back-up op 1 locatie Als je back-up server op dezelfde fysieke locatie staat dan de “reguliere“ server is ook dat een risico. Stel dat je geconfronteerd wordt met een inbraak of dat er brand uitbreekt? Dan gaan zowel de originele bestanden als de back-up verloren.

Redundant opslaan

Als het mogelijk is, kan je back-ups best redundant opslaan (zogenaamde “offsite back-up”): op meerdere serverlocaties dus. Door reservekopieën lokaal én extern te bewaren, verklein je het risico op dataverlies.

Fout 3: Niet regelmatig genoeg back-ups maken

Met een back-up van een week oud, loop je als bedrijf achter de feiten aan. De hoeveelheid data die in 1 week door een bedrijf stroomt is enorm. Denk aan bestanden, klanteninformatie en andere content. Het is een helse opdracht om dit allemaal opnieuw te creëren (als je zelfs nog weet over welke data het precies gaat…). Het uitstellen van back-ups kan zo een hele dure rekening worden.

Maak regelmatig een back-up

Maak regelmatig een back-up zodat je bij een storing niet te veel data verliest. Bepaal een frequentie voor de back-up en automatiseer het proces. Het is raadzaam een back-up te nemen op een moment wanneer het bedrijf niet operationeel is en je de bedrijfsprocessen niet verstoort, bijvoorbeeld ’s nachts.

Fout 4: Niet vooruit plannen

De hoeveelheid aan data die binnen een bedrijf geproduceerd wordt is enorm. Als je niet vooruit denkt en plant, bots je binnen de kortste keren op de limiet van je back-up-oplossing. In het ergste geval betekent dit dat je moet beslissen om bepaalde data (al dan niet tijdelijk) niet meer te back-uppen.

Rapportering

Met een oplossing die automatisch rapporteert krijg je waardevolle inzichten die je helpen anticiperen wanneer het nodig is om te investeren in extra hardware (bijvoorbeeld extra harddisks).

Fout 5: De Cloud zelf is geen back-up

Het is een veelvoorkomende fout om aan te nemen dat je cloud toepassing meteen ook je back-up is. Zo kan je bijvoorbeeld wel data terughalen uit SharePoint of uit je deleted items, maar dat is niet hetzelfde als een volwaardige back-up.

Voorzie ook back-up voor cloud toepassingen

Het is belangrijk om na te denken over een back-up als je in de cloud werkt (ook voor bijvoorbeeld Office 365), want cloud providers zijn niet altijd foutloos. Ook in de cloud ben je zelf verantwoordelijk voor jouw data.

Back-up uitbesteden

Een goed back-up- opzetten is specialistenwerk omdat het vaak ook complex is. Als je niet over de juiste kennis beschikt binnen je eigen bedrijf, is het verstandig om je back-up-beheer uit te besteden aan een externe partner. Als je nog een stap verder wil gaan en de continuïteit van je business wil garanderen kan je naast een klassieke back-up ook een disaster recovery plan op poten zetten.

Wat is disaster recovery?

Disaster recovery zijn alle maatregelen die je treft om na een storing en dataverlies zo snel mogelijk weer operationeel te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een omgeving voorbereiden die identiek is aan de “live” omgeving. Na een storing kan je dan snel op deze alternatieve omgeving overschakelen.

Back-up uw bedrijf

Oei? Alles kwijt! Een back-up plan is een fundamenteel onderdeel van uw organisatie. Is uw data voldoende geborgd, zelfs als het mis gaat? Wij zoeken het graag samen met u uit. Even brainstormen over hoe uw bedrijfsdata beter beveiligen? Wij zijn er voor u.

Scroll to Top