Zo trapt u niet in de oplichtersval

Fraude komt in vele vormen en de technieken die gebruikt worden, worden steeds ingenieuzer. Wees oplichters te snel af en trap niet in de val. Hieronder lichten we enkele veel voorkomende vormen van fraude toe.

Factuurfraude

Factuurfraude is een oplichtingstechniek waarbij facturen (of andere betalingsverzoeken) uit mensen hun postbus worden gestolen, om deze later identiek na te maken. De factuur lijkt als 2 druppels water op de oorspronkelijke factuur, met één uitzondering. In de meeste gevallen wordt de bankrekening en/of het te factureren bedrag gewijzigd. De ontvanger merkt niets van de wijziging en schrijft het te betalen bedrag over naar de verkeerde rekening. Pas nadat de bestemmeling reageert op een rappel van de benadeelde ondernemer komt de fraude aan het licht.

Telefoonfraude

Telefoonfraude komt voor onder verschillende vormen. We sommen even de belangrijkste op

Gebeld door onbekend buitenlands nummer

Je toestel rinkelt zo kort dat je geen tijd hebt om op te nemen. Gaat het om een onbekend nummer, met een prefix van een ander land (bv. +252, +37, +88)? Bel dan zeker niet terug! Anders kom je terecht op een buitenlands betaalnummer. Vervolgens houden ze je zo lang mogelijk aan de lijn, bijvoorbeeld met het verzinsel dat je iets won. De kosten van zo’n gesprek lopen snel hoog op en zijn voor jouw rekening.

Sms met vraag te bellen naar onbekend nummer

Sms gekregen, zogezegd van je bank, met de vraag om op een link te klikken omdat anders je bankkaart zou vervallen? Of omdat je weer een wedstrijd gewonnen zou hebben. Ga er absoluut niet op in. Bij twijfel kan je altijd je bank rechtstreeks contacteren, maar nooit klikken of bellen naar nummers uit ‘verdachte’ sms’en.

Oproep over (gewonnen) wedstrijd

Krijg je een telefoontje om deel te nemen aan een wedstrijd, of omdat je iets won? Geef dan zeker geen vertrouwelijke gegevens telefonisch door (zoals de nummer van je visakaart). De kans is groot dat de wedstrijd niet echt is, en dat ze zo je gegevens proberen te bemachtigen. Haak onmiddellijk in en blokkeer het nummer als het kan. Dien eventueel klacht in bij de politie en geef het door aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie.

Bankfraude

Met deze nieuwe vorm van oplichting plunderen oplichters via een valse website van betaaldienst Tikkie (ABN Amro) spaarrekeningen. Vooral op tweedehandssites (zoals Marktplaats.nl) wordt naar potentiële slachtoffers gezocht. Bij de nationale Fraudehelpdesk in Nederland melden zich dagelijks ‘enkele tientallen’ slachtoffers van de Tikkiefraude. In België zijn er voorlopig nog geen slachtoffers bekend.

De werkwijze is zeer doordacht. Wordt er een deal gesloten, dan vraagt de koper (de oplichter) aan de telefoon het bankrekeningnummer van de verkoper (het slachtoffer), zodat het geld kan worden overgemaakt. Daarna merkt de koper echter fijntjes op dat hij slechte ervaringen heeft met Marktplaats, vanwege fraude. Hij verzoekt de verkoper vriendelijk om ‘puur uit voorzorg’ via de Tikkie-app van de Nederlandse bank ABN Amro één cent over te maken. “Opdat hij zeker weet dat naam en rekeningnummer met elkaar overeenstemmen.”

De reden voor zo’n betaalverzoek klinkt plausibel en daarom trappen ook veel mensen in de val. Vervolgens stuurt de koper (oplichter) via WhatsApp een link, waarmee de verkoper snel die ene cent kan overboeken. Die link lijkt echt op die van ABN Amro, maar is in werkelijkheid vals. Met de gegevens die worden ingetikt in de nep app, krijgen de criminelen toegang tot de bankrekeningen van de verkopers en boeken zo geld over op hun eigen rekening.

CEO-fraude

Bij deze manier van fraude wordt misbruik gemaakt van de bereidheid van werknemers om snel taken uit te voeren in opdracht van het hogere management. De oplichters kennen de organisatie goed en de e-mails lijken daarom heel overtuigend.

Cybercriminelen contacteren een onderneming (via e-mail, maar ook telefonisch) met de vraag een belangrijke betaling uit te voeren naar hun bankrekening. Hiervoor gebruiken ze de identiteit van de CEO, CFO of een andere vertrouwde persoon binnen het bedrijf. Ze vragen een medewerker van de financiële dienst om een dringende betaling uit te voeren. De kans bestaat dat de medewerker die onder druk staat of die de procedures onvoldoende kent, deze betaling effectief uitvoert. Ondernemingen die benaderd werden door CEO-fraudeurs, kunnen dit melden op cert@cert.be.

Een vraag of interesse?

Praat over de mogelijkheden voor uw onderneming met één van onze experten. Informeer vrijblijvend voor een afspraak.

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
Scroll to Top