HULP OP AFSTAND

KMO in the cloud

Uw KMO in the cloud

U wil naar de cloud? Zo pakt u het aan

Cloud werken: wat is het eigenlijk?

Of u nu thuis op uw eigen PC werkt, op kantoor of in het buitenland. Uw desktop- omgeving is altijd beschikbaar en up-to-date, waardoor u wereldwijd beschikt over uw eigen data, applicaties, documenten, e-mails, etc. U hoeft zich ook geen zorgen meer te maken over zaken als back-ups, antivirus-programma’s, spam, support, updates, etc. 

Wat kost cloud werken?

Veel KMO-organisaties denken ten onrechte dat dit uitbesteden kostbaar is en alleen is weggelegd voor grotere organisaties. Het tegendeel is waar. Juist voor het KMO-segment is cloud werken zeer interessant. U hoeft immers niet te investeren in kostbare eigen infrastructuurhardware, IT-personeel, enz. Maar u bespaart wel op energieverbruik (uw servers kunnen namelijk de deur uit).

Vanaf € 95 per maand per gebruiker kunt u de gehele  IT-infrastructuur uitbesteden. Dit all-in bedrag omvat een toegewezen omgeving met daarin alle specifieke bedrijfsapplicaties zoals standaard Microsoft Office en systemen zoals CRM, ERP, Microsoft Dynamics of andere specifieke maatwerkapplicaties.

Cloud versus klassieke IT-installatie

Momenteel worden vaak ‘veiligheid’ en het gevoel dat de data voor iedereen beschikbaar zouden kunnen komen, als reden aangevoerd om niet over te stappen naar een cloud oplossing. Niets is minder waar. We bieden aan KMO’s als vertrouwde partij oplossingen aan die toegankelijk zijn en tevens op KMO schaal worden beheerd. We werken hiervoor met een professioneel datacenter in Antwerpen wat betekent dat dit niet abstract ergens op een onbekende server staat! We bieden als extra service de optie aan om een “reversed backup” te maken van de cloud gegevens naar het bedrijf. We nodigen klanten ook graag uit om een kijkje te nemen in het datacenter!  

Hoe starten

Eén van de eerste stappen om te starten is het overzetten van de lokale Exchange server functionaliteit naar de gehoste mail oplossing: Microsoft Office 365. Office 365 biedt aan KMO’s een full exchange mailbox aan om eenvoudig en van op elke plek en toestel e-mail, agenda, to-do’s en contacten te synchroniseren. Office 365 is dus probleemloos in te stellen op elke computer of elk mobiel appartaat. Microsoft of Apple. Windows, IOS of Android. Windows Phone, Blackberry, of Tablet: Ipad, Galaxy enz.

Een volgende stap is te kijken welke toepassingen vanuit de cloud kunnen gebruikt worden. Vaak gaat het dan over een boekhoud- of logistiek pakket dat op locale servers draait. Het voordeel is hier dat het locale beheer wegvalt en tevens dat de investering vervangen wordt door een maandelijks kost.

Vaak wordt ook een Sharepoint opgezet in Office 365, waarin documenten van het bedrijf centraal bewaard worden. Sharepoint is door de medewerkers beveiligd toegankelijk. Dus gedaan met het doormailen van documenten en het bijhouden van versies. Dat wordt allemaal centraal geregeld door de Sharepoint Office 365-oplossing in samenwerking met je e-mail account.

De laatste stap is het volledig werken in de cloud. U kan aanloggen op een volledige virtuele desktop waarop u al uw toepassingen, documenten en ook e-mail gebruikt. En dit vanop kantoor of vanuit een andere vestiging, maar ook van thuis. Dus helemaal zorgeloos. Geen locale servers, geen locale backups, en altijd en overal beschikbaar.