REMOTE SUPPORT

Het nieuwe werken: anytime, anyplace, anywhere

Home / Nieuws / Het nieuwe werken: anytime, anyplace, anywhere
Het nieuwe werken: anytime, anyplace, anywhere
 
Het nieuwe werken: anytime, anyplace, anywhere
15 mei 2016 , in Alles, Cloud, IT-infrastructuur

De dag van vandaag werken we op een andere manier dan pakweg 10 jaar geleden. We zijn mobiel en kunnen in principe overal werken: thuis, op kantoor, bij een klant of onderweg. Maar hoe ga je hier als bedrijf mee om en wat zijn de vereisten om deze formule succesvol te maken?

Het nieuwe werken gaat verder dan de technologie. De technologie is hier immers het middel en niet het doel. Het nieuwe werken is een manier van aanpakken of een visie van een bedrijf. En daar moeten ook de kantooromgeving en het personeelsbeleid op afgestemd zijn.

Flexibel kantoor in de cloud

3G, 4G en WiFi zitten vandaag in onze draadloze toestellen zoals smartphones, tablets en laptops ingewerkt. En met de opkomst van technologieën zoals Awingu komen de mogelijkheden voor het nieuwe werken in een stroomversnelling. Zo heb je met Awingu toegang tot alle bedrijfstoepassingen via je browser, vanop eender welk toestel.
Het kantoor anno 2014 is virtueel en samenwerken met collega’s gebeurt via allerhande applicaties zoals e-mail, gedeelde agenda’s, Lync, sociale netwerken, videoconferencing en ga zomaar door. Gedeelde bestanden staan (net als e-mail en toepassingen) in the cloud en kunnen gemakkelijk offline beschikbaar gemaakt worden, bijvoorbeeld met SharePoint (intranet) en Onedrive (bestandsopslag).

Uw data staan veilig in een hypermodern datacenter. Veel veiliger dan de beveiliging met een bescheiden firewall die de gemiddelde KMO heeft.

Werk privé balans

Maar wat is dan net het voordeel van het nieuwe werken? De nieuwe generatie werkers stelt andere wensen en eisen aan hun werkgever en aan de inrichting van hun werk. 'Flexibiliteit' is het kernwoord. Files vermijden en een goede werk privé balans worden steeds belangrijker. Nog te vaak wordt er met argwaan naar thuiswerkers gekeken. Ten onrechte zo blijkt. Uit onderzoek blijkt dat thuiswerkers immers vaak productiever zijn.

Thuiswerkers zijn productiever

Hiervoor zijn er 5 belangrijke redenen die worden aangehaald op de site van Personeelslog.

1. Minder werkonderbrekingen

Uit Amerikaans onderzoek van Karen Lister komt naar voren dat werknemers op kantoor te maken hebben met veel onderbrekingen: praatjes bij de koffie, roddels met collega’s, lange lunches, inkomende telefoons, verjaardagstractaties,… Lister gelooft dat werknemers een 27% hogere productiviteit hebben op de dagen dat zij thuis werken.

Volgens een ander onderzoek verspillen Amerikaanse werknemers twee werkuren per dag, waarbij de lunchtijd niet is meegerekend.

2. Efficiënter gebruik van tijd
Met het nieuwe werken krijgen werknemers meer vat op hun eigen agenda om hun werkdag efficiënt in te delen. Neem bijvoorbeeld alleen al het woon- werkverkeer waarmee je dagelijks talloze uren kan verliezen.

Daarnaast zijn er werknemers die hun hoogste productiviteit niet halen in de reguliere kantoortijden. Het nieuwe werken maakt het voor hen mogelijk om te werken op de uren dat zij het meest productief zijn.

3. Hogere motivatie
Volgens een rapport van PwC leidt het nieuwe werken tot een hogere motivatie van medewerkers. Het geeft de werknemer meer controle over de keuze waar en wanneer te werken, wat zorgt voor toename in het gevoel van vrijheid en de waargenomen autonomie van de werknemer. Afhankelijk van de wensen van de werknemer, kan dit tot hogere voldoening leiden.
Vaak wordt het vertrouwen dat medewerkers krijgen van het management genoemd als een belangrijke succesfactor.

4. Minder verzuim
Werknemers die thuiswerken worden minder vaak ziek. Dit wordt verklaard doordat ze minder last van stress zouden hebben en bovendien meer kunnen sporten.

Daarnaast blijken zieke thuiswerkers vaker door te werken. Misschien de meest belangrijke reden dat ze minder ziek zijn, is dat ze meer tevreden zijn met hun baan en daardoor minder snel een ziekte voorwenden.

Omdat het nieuwe werken medewerkers in staat stelt hun tijd flexibel in te delen, verzuimen ze bovendien minder voor privé-afspraken, zoals leveranciers die langskomen, een bezoekje aan de tandarts of dokter.

5. Meer uren voor de baas
Daarnaast blijken HNW-ers meer uren voor hun werkgever te maken. Weliswaar leidt dat niet tot een hogere arbeidsproductiviteit per gewerkt uur, maar dit kan wel zeer profijtelijk zijn voor de werkgever.
Zo besparen medewerkers reistijd uit met het nieuwe werken. Deze tijd blijken ze vaak aan hun werk te besteden.
Daarnaast blijken veel HNW-ers bovenop de bespaarde reistijd méér uren te werken. Waarom ze dat doen, is niet duidelijk. Is dit omdat ze meer tevreden zijn over hun werk? Of is dit omdat ze hun leidinggevende willen aantonen dat ze het vertrouwen waard zijn en hard doorwerken tijdens hun afwezigheid van kantoor?

Bedrijfscultuur

De NWOW (New World of Working) heeft een interessante visie op het nieuwe werken. De NWOW community is een samenwerkingsverband tussen acht organisaties uit de privé- en publieke sector, waaronder Belgacom en Microsoft. De coalitie wil door het delen van ervaringen, het opheffen van de drempels en het activeren van geëngageerde werkgevers en werknemers, het nieuwe werken versneld in België invoeren.
Volgens hun manifest zijn dit de 10 principes die u als organisatie moet implementeren:

  1. Ik beoordeel medewerkers op hun resultaten, niet op hun aanwezigheid
  2. Zij weten duidelijk wat er van hen verwacht wordt, volgens kwalitatieve en/of kwantitatieve criteria
  3. Ik geef medewerkers de autonomie om zelf te bepalen hoe ze hun resultaten behalen
  4. Ik zorg voor de nodige infrastructuur om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken (technologie & werkplek)
  5. Ik laat een bepaalde vorm van flexibel werken toe, dit is steeds een vrije keuze, geen verplichting voor mijn medewerkers
  6. Ik stimuleer dialoog en inspraak met medewerkers over een optimale organisatie van het werk
  7. Ik stimuleer samenwerking tussen medewerkers
  8. Ik draag zorg voor de balans tussen werk en privéleven van mijn medewerkers
  9. Ik maak duidelijke afspraken met medewerkers over hun beschikbaarheid en bereikbaarheid
  10. Ik geloof in mijn medewerkers als inspiratiebron voor innovatie en stimuleer ‘employee driven innovation’