HULP OP AFSTAND

De Kringwinkel Antwerpen: sociaal, milieubewust en kwaliteitsgedreven

Home / Referenties / De Kringwinkel Antwerpen: sociaal, milieubewust en kwaliteitsgedreven
De Kringwinkel

In 2016 bestaat De Kringwinkel vijfentwintig jaar. Antwerpen telt nu al acht kringwinkels: goed voor driehonderd sociale werkplaatsen die door zestig medewerkers efficiënt worden omkaderd. Leo Van Avermaet bekleedt er een dubbele functie: hij is financieel beheerder en IT-verantwoordelijke. Vorig jaar nam hij de beslissing om met De Kringwinkel Antwerpen over te schakelen naar Office 365. “Onze koepelorganisatie en andere kringwinkels zullen waarschijnlijk ons voorbeeld volgen. Met dank aan Microsoft en Accel.”

De Kringwinkel is sociale economie op haar best. Tachtig procent van de werknemers is laaggeschoold en minstens vijf jaar werkloos en toch is de organisatie een A-merk, draait efficiënt en innoveert. Leo Van Avermaet: “De Kringwinkel werkt heel sterk volgens het concept ‘lean en agility’. We voorkomen zo veel mogelijk ‘waste’ en maken problemen zo transparant en zichtbaar mogelijk. Hierdoor slagen we er in met onze ‘doelgroep-medewerkers’ erg mooie resultaten te boeken. Ons nieuwste project is de Kilomeet, een winkel waar je goederen per kilo of per meter koopt.”

Die permanente zorg naar efficiëntie motiveerde Leo Van Avermaet ook om vorig jaar over te schakelen naar Office 365. “Nu kunnen al onze medewerkers hun mails raadplegen via de cloud: handig aangezien onze medewerkers verspreid zijn over acht winkels. De grote mailboxen zijn ook een meerwaarde: archiveren van grote mailbestanden was immers een probleem aan het worden met onze Windows Server 2003”.

Fan van de cloud

“Dat Windows Server 2003 vanaf midden 2015 niet meer wordt ondersteund, heeft de beslissing om over te schakelen naar Office 365 versneld. En toegegeven: dat Microsoft ons als sociale organisatie aantrekkelijke voorwaarden bood, heeft zeker ook meegespeeld. Maar het is hoe dan ook een zeer goede beslissing: mailverkeer en -beheer verlopen nu een stuk efficiënter, we hoeven ons geen zorgen te maken over spam-controle, back-ups en black-outs…” En wat zeker ook een rol heeft gespeeld: De Kringwinkel had al positieve ervaringen met de cloud. Leo Van Avermaet: “Dankzij Europese steun verloopt de volledige registratie van onze goederen, zowel het verkoop- als ophaalproces, sinds twee jaar in de cloud. Ons moet je dus niet meer overtuigen van de voordelen van cloud-toepassingen.”

Communicatie in de cloud

Efficiëntere communicatie in de cloud is nu de volgende stap die De Kringwinkel wil zetten. Leo Van Avermaet: “Onze medewerkers die verspreid zitten over acht winkels en ons centraal magazijn moeten regelmatig met elkaar overleggen. We zoeken naar systemen om beter te communiceren met elkaar en verplaatsingen te vermijden.”

Meest concrete actiepunt is de overstap naar SharePoint in Office 365. “We zijn aan het bekijken hoe we ook voor SharePoint kunnen overschakelen naar de cloud, zodat al onze informatie overal bereikbaar is en al onze medewerkers optimaal met elkaar kunnen communiceren. Accel is hierbij onze raadgever. Accel heeft ons overigens ook prima begeleid bij de conversie van onze mail server naar Office 365, ook al was dit door onze trage lijnen niet evident.”