HULP OP AFSTAND

Jako spurt naar de cloud

Home / Referenties / Jako spurt naar de cloud
Jako

Het is sneller, beter en goedkoper. Dat is kort samengevat het oordeel van Jan Jacobs over de migratie naar Microsoft Office 365. Jan Jacobs is ceo van de Belgische vestiging van Jako, dat vooral bekend is als sportkledingmerk voor teamsporten. Zijn verkopers die actief zijn in België, Nederland en Frankrijk zijn hem dankbaar voor de overstap naar Office 365. En de helpdesk in Duitsland ook. Verloren e-mails en ergerlijke lange wachttijden behoren nu tot het verleden.

Het bedrijf Jako

De naam Jako is een samentrekking van Jagst en Kocher, twee Duitse rivieren in de buurt van het Duitse Baden-Württemberg waar Jako vijfentwintig jaar geleden is opgericht. De symboliek van de twee rivieren is nog te herkennen in het logo van Jako. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Duitsland en een filiaal in Zwitserland en in Lier, waar ook de customer service is gevestigd voor Frankrijk en Nederland.

Jako staat voor vijfentwintigduizend sportartikelen, vooral textiel, voor teamsporten als voetbal, basket, volley, handbal, hockey… Voetbalclubs als Lierse, Waasland-Beveren en Kortrijk spelen in de truitjes van Jako. En ook BOIC kiest voor Jako. De grote troeven van Jako: kwaliteit en design tegen een correcte prijs, direct leverbaar uit voorraad, in alle kleuren en maten, teamlines van drie tot vier jaar. Dit jaar wordt een omzet van tachtig miljoen euro vooropgesteld.

Sneller werken

De helft van de medewerkers van Jako België zijn vertegenwoordigers. Die ondervonden dagelijks problemen met hun mailbeheer en –verkeer. Dit zorgde voor grote ergernissen bij de medewerkers en overlast van de helpdesk in Duitsland.

Jan Jacobs: “Vroeger werkten we via de terminal server in Duitsland, vandaag kunnen al onze medewerkers dankzij Office 365 rechtstreeks met Outlook werken op al hun toestellen. We maakten hierdoor een megasprong op comfortvlak. De snelheid van werken en het gebruiksgemak zijn spectaculair verhoogd door de mailboxen in de cloud te brengen. En ook de interne communicatie verloopt nu een stuk vlotter, al is het maar doordat medewerkers veel makkelijker toegang hebben tot de mailboxen van afwezige collega’s.”

Minder zoeken

De archivering van de pst-files bezorgde Jako bijna dagelijks grote kopzorgen, want oude files raakten regelmatig zoek. Jan Jacobs: “Die constante ergernis over verloren files was misschien wel de belangrijkste reden waarom we in september 2014 overschakelden naar Office 365. Dat archiveringsprobleem is nu volledig van de baan.”

“Alle medewerkers hebben nu overigens een mailbox van 50 GB. Ter vergelijking: vroeger was die slechts 500 MB groot. Een probleem, want bijlagen zijn vaak grote bestanden met tekeningen van shirts bijvoorbeeld. Vroeger een zware belasting voor de mailbox, maar nu gelukkig niet meer.”

Grote believer

Jan Jacobs bekent dat hij tot voor de migratie naar Office 365 toch ook zijn twijfels had over de cloud. “Ja, ik had een zekere argwaan, niet in het minst over mogelijke downtime bij de overstap. Maar dankzij een goede voorbereiding en service van Accel is alles vlekkeloos verlopen: de omschakeling is gebeurd zonder dat we ook maar een moment onbereikbaar waren.”

Dat die veiligheid ook voor de toekomst is verzekerd, is voor Jan Jacobs ook een belangrijk argument om voor de cloud te kiezen. “Met de aangekondigde black-outs weet je maar nooit. Ik overweeg nu heel sterk om ook de bezoekersrapporten en crm naar de cloud te brengen. Op 1 januari staan we immers voor een upgrade van ons ERP-pakket Navision.”