REMOTE SUPPORT

Uw eID opent de deur naar een veilige werkomgeving

Home / Referenties / Uw eID opent de deur naar een veilige werkomgeving
Woonpunt Mechelen

Hoe garanderen we onze huurders een waterdichte gegevensbescherming? Het is de hamvraag voor huisvestingsmaatschappij Woonpunt Mechelen bij de invoering van de Europese privacywet. Het antwoord: met de elektronische identiteitskaart.

"Vóór de GDPR-wetgeving logden onze 35 medewerkers in met hun traditionele gebruikersnaam en paswoord”, zegt Geert Van Rossum, databeheerder bij Woonpunt Mechelen. "Maar de Europese privacywet van 2018 dwong ons om na te denken over een modernere en vooral veiligere werkwijze."

Persoonsgebonden en verplicht aanwezig

"Uit gewoonte gebruiken veel mensen telkens hetzelfde paswoord. Maar zo stijgt het risico dat anderen het achterhalen en toegang krijgen tot gegevens van onze huurders. Daarom gingen we op zoek naar veiligere inlogmogelijkheden."

"De identiteit van onze medewerkers verifiëren via een code die ze met hun smartphone doorgeven? In onze organisatie is dat geen optie. Want ze gebruiken hun privé-smartphone ook professioneel. Hun jaarlijkse vaste vergoeding dekt daarvoor de kosten. Woonpunt Mechelen is dus geen eigenaar van de toestellen, wat onze controlemogelijkheden beperkt. Waarom dan geen externe token? Net als bij internetbankieren meld je je in dat geval aan met een apart toestel. Maar wat als je dat apparaatje thuis vergeet?"

"Dan komt onze IT-partner Accel met een even simpel als geniaal voorstel op de proppen: de elektronische identiteitskaart als aanmeldsysteem. Die heeft iedereen altijd verplicht op zak. De ideale veiligheidsoplossing die het aanmeldingsproces altijd linkt met de juiste persoon."

Ook toegang tot andere applicaties

"De onlinetoepassingen van vele federale overheidsdiensten waarmee we samenwerken, vragen ook een aanmelding via eID. Log je in op onze systemen? Dan heb je meteen ook toegang tot al die diensten. Een bijkomend voordeel dat ons aanzienlijke tijdswinst oplevert."

"Onze mensen waren meteen enthousiast over de nieuwe werkwijze. Al moesten sommigen wel één grote hindernis overwinnen: de pincode van hun eID. Want die durven velen weleens vergeten. Om hun geheugen op te frissen, liepen sommige medewerkers daarom eerst even langs bij hun gemeentehuis. Eens dat euvel verholpen, raakte het nieuwe systeem haast ongemerkt ingeburgerd."

Leren van een deskundige partner

"De vlotte samenwerking met Accel vereenvoudigde de overgang naar het nieuwe aanmeldproces ongetwijfeld. Bij vragen of onduidelijkheden staan Accels helpdesk en accountmanager meteen paraat. En dat mag je letterlijk nemen, want we krijgen altijd nog de dag zelf een antwoord."

"Om al die ontwikkelingen in goede banen te leiden, volgt een van onze medewerkers nu een cursus informatica. Ook daarbij mogen we rekenen op permanente ondersteuning van Accel. We kijken mee over de schouder van onze ervaren IT-partner. En bouwen zo snel en grondig onze eigen kennis in sneltempo op."

"Die wisselwerking legt ons ook in de toekomst geen windeieren. Want in een volgende fase zetten we in op single sign-on. Dankzij die techniek zullen we ons in één beweging kunnen aanmelden bij externe applicaties."